Attālinātā tirdzniecība

attaalinaataa.JPGAttālinātā tirdzniecība jeb tirdzniecība pa pastu ir viens no tiešā mārketinga veidiem. Ar šo terminu apzīmē preču vai pakalpojumu iegādi, izmantojot preču katalogu vai internetu, un gadījumos, kad nopirktais produkts tiek piegādāts pircējam pa pastu. Pircējs pasūtījumu veic, sazinoties ar tirgotāju un izmantojot kādu no tālvadības metodēm, piemēram, internetu vai telefona zvanu. Pēc pasūtījuma veikšanas, izvēlētie produkti tiek piegādāti pircējam. Parasti produkti tiek piegādāti tieši uz pircēja norādīto adresi, piemēram, mājām. Atsevišķi tirgotāji piedāvā iespēju piegādāt pirkumu kādai trešajai personai. Šis ir labs veids, kā nosūtīt dāvanu draugam vai paziņai, ko klātienē apsveikt nav iespējams.

Tirdzniecības pa pastu katalogs ir publicēts materiāls, kas ietver informāciju par kāda uzņēmuma piedāvātajām precēm. Uzņēmumi, kas publicē vai uztur katalogus, industrijā tiek saukti par kataloģizētājiem - preces tiek iepirktas vai ražotas un tad piedāvātas potenciālajiem klientiem. Katalogs parasti tiek izplatīts caur internetu vai, izmantojot pasta pakalpojumus.
 

attaalinaataas_veesture.JPGAttālinātās tirdzniecības vēsture

Uzskats, ka attālinātā tirdzniecība ir moderno laiku izgudrojums, ir maldīgs. Attālinātās tirdzniecības pirmsākumi meklējami vēsturē.

Attālinātā tirdzniecība ir cieši saistīta ar drukātiem materiāliem un attēlu ievietošanu katalogos - attēlu sērijas, kas ataino piedāvātos produktus. Attālinātā tirdzniecība saistīta arī ar preču piegādi, to nogādāšanu no vienās vietas citā. Līdz ar to attālinātās tirdzniecības attīstība lielākajā daļā valstu cieši saistīta ar pasta pakalpojumu attīstību 19.gadsimta vidū.

Kas „izdomāja" attālināto tirdzniecību? Tas bija Aristide Boucicaut, atjautīgais Parīzes uzņēmuma  Au Bon Marché dibinātājs, kas savu pirmo katalogu publicēja 1865.gadā. Vai bija kādi citi Aristide Boucicaut priekšgājēji? Protams! Aptuveni 4.gs agrāk.

Pirmos katalogus ieviesa drukātāji, kas ar to palīdzību pārdeva grāmatas, kuras paši bija iespieduši. 15.gs beigās iespiedēji sagatavoja iespiesto grāmatu sarakstus un piegādāja tos personām, kas regulāri apmeklēja grāmatu tirgus. Vēlāk iespiedēji izmantoja savus personīgos „pastniekus", kas gāja no ciemata uz ciematu, piedāvādami līdzpaņemtos grāmatu sējumus. Sagatavotie grāmatu saraksti tika izlīmēti dažādās ciema vietās. Pastnieki paši uzturējās ciema iebraucamajā vietā un gaidīja savus klientus. Nedaudz vēlāk tika radītas speciālas vietas, kur grāmatu tirgotājiem tikties ar saviem klientiem - pirmās bibliotēkas.

Amerikā par vecāko katalogu pieņemts uzskatīt Aldus Manutius no Venēcijas 1498.gadā izveidoto katalogu. Viņš ar attālinātās tirdzniecības katalogā tika piedāvāti 15 pašsacerēti un publicēti teksti.

Vācijas attālinātās tirdzniecības pirmsākumi meklējami 16.gs, kad Nurembergas tirgotāji piedāvāja savas preces Vācijas ziemeļos.

Pirmo tirdzniecības katalogu 1667.gadā publicēja profesionāls angļu dārznieks William Lucas. Līdz 18.gs beigām savus katalogus jau bija publicējuši liels skaits dārznieku un stādu audzētāju (tostarp Stassen no Nīderlandes). Katalogos tika piedāvātas augu sēklas, puķu sīpoli un stādi.

Jaunajā Pasaulē preču katalogi parādās 19.gs vidū. Piemēram, 1844.gadā Orvis izplata katalogu, kas piedāvā dažādus piederumus makšķerēšanas prieku baudītājiem. Savukārt 1845.gadā Tiffany & Company of Fifth Avenue publicē no Eiropas un Ķīnas importēto preču katalogu ar nosaukumu „Noderīgas un modernas lietas".

1872. gadā A.M. Ward dibina uzņēmumu Montgomery Ward, kas vēlāk gūst pasaules slavu. Viņa konkurents R.W. Sears no Mineapolises 1886.gadā sāk nodarboties ar pulksteņu piegādi klientiem Tālajos Rietumos. Jau 19.gs veigās Ward katalogs sastāvēja no 244 lapām un tajā tika piedāvāts aptuveni tūkstotis dažādu preču. Sākot ar 1897.gadu Sear kataloga tirāža strauji pieauga no sākotnējiem 318 000 eksemplāru līdz vairāk nekā miljonam 1904.gada pavasara eksemplāru, sasniedzot trīs miljonu tirāžu 1907.gadā (rudens katalogs). Arī mūsdienās ASV joprojām ir mājvieta daudziem panākumus guvušiem katalogiem: Spiegel, J.C. Penney, Eddie Bauer, Lands' End, Readers' Digest, the Sharper Image un daudziem citiem.

1885.gadā slavenais Francijas uzņēmums Manufrance (Manufacture Française d'Armes et de Cycles de St. Etienne) laida klajā 150 lpp. Biezu katalogu. Laika gaitā lappušu skaits katalogā palielinājās līdz 1200 lpp. Manufrance, iespējams, bija pirmais „multi-kanālu" uzņēmums, kas savu produkciju patērētājiem piedāvāja, izmantojot dažādus kanālus: attālināto tirdzniecību, veikalus un specializētus tālākpārdevējus. La Redoute tika dibināts 1922.gadā, bet Trois Suisses - 1932.gadā.

Atskatoties pagātnē, kļūst skaidrs, ka attālinātās tirdzniecības uzņēmumi uzplauka 19.gs otrajā pusē, jo pieejams kļuva plašs patēriņa preču klāsts, un līdz ar to radās nepieciešamība atrast, uzrunāt lielas patērētāju grupas. Rietumeiropā šis process bija saistīts arī ar dzelzceļa tīkla izveidošanu, kas nodrošināja iespēju regulāri un samērā lēti no vienas vietas citā nogādāt pasta sūtījumus, tostarp pakas un saiņus.

Aizdevumu sistēmas, dienas un nedēļas izdevumu rašanās un jaunas drukas tehnoloģijas ieviešana ir attālinātās tirdzniecības attīstības tehniskie aspekti.

Rietumeiropā, pretēji ASV, attālinātās tirdzniecības attīstību veicināja tirdzniecības centru attīstība. Lielie veikali izdeva katalogus daļēji tādēļ, ka tie kalpoja kā preču klāsta apkopojums, daļēji tādēļ, lai izmantotu tos ciešākas saiknes veidošanai ar saviem klientiem.

20.gs Amerikas uzņēmumi izveidoja veikalu ķēdes, lai tādejādi būtu tuvāk saviem klientiem. Šī tendence vērojama arī Eiropā.

Lielbritānijas stāsts ir atšķirīgs. Līdz 30-to gadu pasaules krīzei Lielbritānijas strādnieku šķirā pastāvēja tā sauktie „taupības klubi". Šī kluba biedri veica kolektīvus pasūtījumus, ko attālinātās tirdzniecības uzņēmumi piegādāja viņiem uz kredīta.Viens no kluba biedriem darbojās kā starpnieks un apkopoja pasūtījumus. Līdz ar to radās aģentu sistēma, kas savulaik Lielbritānijā bija ļoti populāra, tomēr šobrīd popularitāte ir mazinājusies, savu vietu atdodot tiešai biznesa darījumu kārtošanai

Savu patieso uzplaukumu attālinātā tirdzniecība piedzīvoja pēc Otrā Pasaules kara. Attīstību veicināja lielais pieprasījums pēc patēriņa precēm un sagrautie preču piegādes kanāli. Šajā laika periodā attīstījās uzņēmumi Vācija, piemēram, 1949.gadā dibināts Otto, un 1950.gadā Bertelsmann dibināja pirmo pasūtījumu klubu. Vācijas piemēram sekoja pārējās valstis.

 

 

  Online tirgotāji pievēršas drukātajiem katalogiem

Vienlaicīga vairāku kanālu izmantošana joprojām tiek atzīta par efektīvāko mārketinga ieroci. Neraugoties uz pieaugošajām pasta pakalpojumu un papīra izmaksām, tiešo pastu un drukātus produktu katalogus sākuši izmantot arī online tirgotāji, piemēram, Shop.NHL.com, raksta DMNews.

 vairāk»
  Britiem patīk drukātie preču katalogi

Gandrīz divas trešdaļas britu patērētāju pirms preču vai pakalpojumu pirkšanas izpēta piedāvājuma katalogu. Tas ir par 9% vairāk nekā pirms gada, liecina Royal Mail pētījums. 45% pircēju izskata drukāto katalogu arī tad, ja pēc tam pirkumu veic internetā. Īpaši tas attiecas uz tādām preču kategorijām kā apģērbs, mēbeles, higiēnas un skaistumkopšanas preces...

 vairāk»
  Attālinātās tirdzniecības popularitāte Eiropā aug

Internets ir kļuvis par galveno attālinātās tirdzniecības kanālu, vidēji Eiropā sasniedzot vairāk nekā 60% no visa pārdošanas apjoma. Par attālinātās tirdzniecības attīstību Eiropā, mārketinga un juridiskajiem aspektiem – Eiropas E-komercijas un pasta sūtījumu tirdzniecības asociācijas (EMOTA) ģenerāldirektores Sūzanas Čečas prezentācijā konferencē «Direct Marketing Days in Ukraine» – Czechirus.ppt Czechirus.ppt (1.25 MB)

  Ko sabiedrībai dod preču katalogi

Kaut arī kopš 90. gadu sākuma tiek prognozēta drukāto preču katalogu izzušana, tie turpina pastāvēt. American Catalog Mailers Association ir apkopojusi sarakstu ar labumiem, ko sabiedrībai dod preču katalogu nozare. Katalogi nodrošina ērtu un pieejamu iepirkšanos bez darbalaika un ģeogrāfiskiem ierobežojumiem, ienes preču izvēles daudzveidību iepretim vienveidīgajam lielo mazumtirdzniecības ķēžu piedāvājumam...

 vairāk»
  Drukāto katalogu izplatītājiem jārīkojas pārdomāti

Daudzi multikanālu tirgotāji ir nolēmuši samazināt izmaksas uz tiešā pasta katalogu tirāžas rēķina. Pareizi to būtu darīt nevis mehāniski, bet ieviešot pārdomātāku katalogu izstrādes un izplatīšanas stratēģiju. Kā rīkoties un ko nevajadzētu darīt — nozares speciālisti dod savus ieteikumus portālā DMNews.

 vairāk»

Latvijas Tiešā Mārketinga Asociācija. Dēļu iela 4, Rīga, LV-1004

tel +37129404236, fax +37167066506

 
Latvijas Tiešā Mārketinga asociācija
Copyright © 2017. All rights reserved.