Tiešā tirdzniecība pielāgojas patērētāju vajadzībām

Tiešās tirdzniecības popularitāte un piedāvājuma klāsts Lielbritānijā

8. decembris 2009
Latvijas reitingi

Tiešās tirdzniecības popularitāte un piedāvātās produkcijas klāsts dažādās valstīs ir atšķirīgs. Lielbritānijā visbiežāk pirktās ir saimniecības preces, energopakalpojumi, dārzkopības piederumi un pārtika. Tiešā tirdzniecība ir pielāgojusies atbilstoši pieprasījumam un vajadzībām. Piemēram, Lielbritānijā vecām mājām lielākoties ir logi ir ar vienu stiklu, kas, protams, mazāk aiztur gan siltumu, gan skaņu.
Šo faktoru izmanto tiešās tirdzniecības pārstāvji un dodas no mājas uz māju piedāvājot pakalpojumu – veco logu nomaiņu pret jauniem – ar dubultstikliem.

Patērētāju tiesību eksperti atzīst, ka par šo pakalpojumu saņem visvairāk sūdzību – sliktas kvalitātes logi, nekvalitatīvs darbs un citas problēmas.

Savukārt energopakalpojumu tirdzniecības pārstāvji, kas pārstāv elektrības vai gāzes piegādātājus, cenšas klientu pārvilināt ar labāku piedāvājumu pie cita pakalpojumu sniedzēja un panākt, ka līgumu paraksta uzreiz. Šī iespēja pāriet no viena pakalpojumu sniedzēja ir laba prakse konkurences veicināšanai tirgū.
Tāpat populāri mazie celtniecības, būvniecības un citi pakalpojumi, piemēram, piebraucamā ceļa labošana, koku zāģēšana u.c.

Labdarība
Sliekšņa tirdzniecība ir viena no metodēm, ko Lielbritānijā izmanto ziedojumu vākšanai. Piemēram, jaunieši ierodas ar mājsaimniecības precēm, tīrīšanas līdzekļiem un tamlīdzīgām lietām, kuras pārdodot mēģina savākt naudu. Tikai šādā gadījumā labdarības iestāžu pārstāvjiem jābūt līdzi identifikācijas kartiņām ar personas fotogrāfiju. Tomēr pastāv arī viltus ziedojumu vācēji, kas izmantojot cilvēku labestību, izkrāpj naudu.

Doorstep crime*
Lielbritānijā pieaug noziegumu skaits, kas veikti maskējoties kā tiešās tirdzniecības pārstāvim un kas īpaši apdraud vecāka gada gājuma cilvēkus. Tie var būt viltus tirgotāji, piemēram, ierasties pat vairāki "pārdevēji" – kamēr viens "tirgojas" un novērš uzmanību, otrs aplaupa. Atnākušais tirgotājs sarunas gaitā var izpētīt cilvēka paradumus, novērot kāda ir mantība un izvēlēties, ko zags nākamajā, nu jau neaicinātajā, "vizītē".

Viena no metodēm ir neielaist mājā cilvēkus, kas pieteikušies neaicināti, kā arī izmantot durvju drošības elementus – durvju ķēdes vai caur durvju actiņu vispirms novērtēt nācēju.

Statistika
Aptaujas** rezultāti pārliecinoši parāda cilvēku attieksmi pret tiešās tirdzniecības pārstāvjiem – 95,7% nevēlas saņemt zvanus no viņiem. Turklāt 10,5% atzīst, ka pēdējo divu gadu laikā ir bijusi slikta pieredze. Turklāt zīmīgi ir tas, ka tikai viens no katriem sešiem, kam bijusi slikta pieredze, ir griezies varas instancēs, piemēram, policijā, patērētāju tiesību organizācijās vai tml. Ja Anglijā, Velsā un Skotijā ir pavisam 24,5 miljoni mājsaimniecību, tad pēc aprēķiniem aptuveni 2,5-6,2 miljoniem cilvēku ir bijusi negatīva pieredze ar vienu vai vairākiem tiešās tirdzniecības pārstāvjiem.

Papildu informācija:
http://www.tradingstandards.gov.uk/policy/doorstopperswelcome.cfm
http://www.tradingstandards.gov.uk/policy/researchandreports.cfm
________________________________________________
*Doorstep crime (sliekšņa tirdzniecības noziegumi – no angļu valodas)
**Trading Standards Institute pētījums 2002.gada novembrī

Ilona Zacmane, Komunikāciju aģentūra/Edelman Affiliate

Latvijas Tiešā Mārketinga Asociācija. Dēļu iela 4, Rīga, LV-1004

tel +37129404236, fax +37167066506

 
Latvijas Tiešā Mārketinga asociācija
Copyright © 2021. All rights reserved.